Pedagogisch beleid
Het pedagogisch klimaat betreft de totaal aanwezige en bewust gecreëerde omgevingsfactoren die bijdragen aan het welbevinden van het kind, zodat deze zich kan ontplooien en zich verder kan ontwikkelen.
Simpel gezegd een veilige en zorgzame omgeving waar het kind kan ontdekken en groeien.
In de onderliggende kopjes staat beschreven hoe bij Koters & Co gewerkt wordt aan het pedagogisch beleid.
Emotionele Veiligheid
Bij Koters & Co staat het kind voorop!
Wij zetten ons 100% in om de kinderen een veilige en prettige omgeving te bieden waarin ze zichzelf kunnen zijn en ze de verzorging en aandacht krijgen die ze nodig hebben.
Wij bieden een omgeving waar ze samen kunnen eten, spelen, groeien en ontwikkelen.
Een plek waarin ze uitgenodigd en geprikkeld worden.
Een plek waar ze dingen kunnen ontdekken, maar ook lekker niks kunnen doen als ze dat willen.
Persoonlijke competenties
Kinderen leren al doende wat ze in hun mars hebben, wat ze leuk vinden, wat ze niet leuk vinden, waar ze goed in zijn en waar ze minder goed in zijn.
Bij Koters & Co stimuleren we elkaar om zelfstandig te worden, je te uiten, jezelf en de omgeving te ontdekken door dingen te ervaren en uit te proberen.
Proberen is Leren en Leren is Groeien/Ontwikkelen.
Jenaplan gaat uit van de belevingswereld van het kind. We hebben dan ook geen uitgewerkt plan wat we de kinderen voorleggen. We geven de kinderen ruimte voor eigen inbreng; waar hebben ze zin in, wat willen ze doen.
Natuurlijk zijn er grenzen aan wat mogelijk en haalbaar is.
De pedagogisch medewerker bewaakt deze grenzen en komt natuurlijk ook met ideeën en suggesties.
De B.S.O is gevestigd in het atelier van de school. Dit biedt heel veel mogelijkheden tot creatieve uitingen: samen knutselen, verven, muziek maken. Daarnaast is er natuurlijk ook gewoon ruimte om lekker te spelen.
Sociale competenties
SAMEN staat centraal bij ons.
We eten en spelen samen. We lachen en huilen samen, hebben ruzie samen en maken het samen weer goed.
Goed maken is niet het zelfde als zachtjes sorry mompelen. We willen graag dat het kind benoemt waarvoor hij/zij sorry zegt.
We werken samen aan de gezelligheid binnen de groepen.
We besteden aandacht aan hoe je zelf behandeld wilt worden en hoe we anderen behandelen. We zijn allemaal anders, maar willen en worden allen gerespecteerd om wie we zijn.
We stimuleren het samen spelen en het gebruik maken van elkaars sterke kanten/kwaliteiten. De pedagogisch medewerker is niet de enige die je kan helpen met b.v. het strikken van je veters, het bouwen van die hoge toren, het lezen van een recept.
Samen kunnen we meer dan alleen.
Overdracht normen en waarden
Zoals eerder al vermeld staat samen met elkaar hoog in het vaandel bij Koters & Co.
Dit kan alleen als we elkaar de ruimte bieden, naar elkaar luisteren, op onze beurt wachten en we respect hebben voor elkaar. Hier zullen we elkaar op aanspreken.
We groeten elkaar bij het komen en gaan, zodat een ieder zich gezien voelt.
We wachten op elkaar voor we gaan eten en tijdens het eten blijven we aan tafel.
We praten samen over wat we van elkaar verwachten en wat we prettig vinden en wat niet.
Wanneer een kind iets doet wat we niet willen spreken we het kind op zijn/haar gedrag aan en benoemen we gedrag dat we veel liever zien.
Bij herhaaldelijk ongewenst gedrag halen we het kind uit de situatie en laten het nadenken over zijn/haar gedrag, waarna we samen kijken hoe het anders kan.
Wij streven naar een goede samenwerking en een doorgaande lijn met de Statenschool en dus zullen wij de regels, waarden en normen van de Statenschool zoveel mogelijk toepassen.